Gå til indhold

Den fælles myndighedsindsats mod social dumping

Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet har siden 2012 samarbejdet i en fælles myndighedsindsats. Indsatsens formål er at bekæmpe social dumping og sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler.

Opdateret: december 2024.

""
Skattestyrelsen har i perioden 2015 til 30. juni 2024 foretaget 30.356 kontroller på steder med mistanke om social dumping og brug ad arbejdskraft. Heraf har 14.391 kontroller medført en regulering af skattemæssig indkomst, moms, arbejdsudlejeskat, A-skat, arbejdsmarkedsbidrag m.v.
Social dumping - nationaliteter
Fordeling ovenfor afspejler afsluttede sager i 1. halvår af 2024 fordelt efter, hvilke lande de kontrollerede virksomheder kommer fra. Den store andel af danske virksomheder skyldes, at Skattestyrelsen ofte kontrollerer danske virksomheder, som anvender udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
""
Samlet har Skattestyrelsens kontroller i perioden 2015 til 30. juni 2024 givet et nettoprovenu på i alt 3.113 mio. kr.


Den fælles myndighedsindsats mod social dumping

Der har siden 2012 været afsat midler til en fælles myndighedsindsats, der skal understøtte, at udenlandske virksomheder og arbejdstageres arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler for at undgå social dumping.

Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfører landsdækkende og regionale fællesaktioner på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft i relevante brancher, fx på byggepladser, landbrug, gartnerier, rengøring og restauranter.

På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og om de udenlandske medarbejdere skal betale skat i Danmark samt har arbejds- eller opholdstilladelse.

Ud over fællesaktionerne iværksætter myndighederne hver især aktiviteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, når der fx er anmeldelser om, at forholdene ikke er i orden. Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og underretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er mistanke om lovbrud på et af de andre myndigheders område.

Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen med udenlandske virksomheder er øget betydeligt over årene. Samarbejdet har samtidig medført, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet stadig bliver bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.

Her på siden kan du finde viden om Skattestyrelsens indsats. Du kan finde tilsvarende viden om Arbejdstilsynets og politiets resultater på deres hjemmesider:

Politiets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynets indsats mod social dumping


Skattestyrelsens indsats og resultater

Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet og dermed forebygge, at der sker konkurrenceforvridning for regelefterlevende virksomheder. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være stor. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med henblik på at sikre, at kontrol af de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.

 

Se de nyeste resultater her

Skattestyrelsens erfaringer og fremtidige initiativer

Skattestyrelsen oplever en række udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsområdet. De typiske fejlkilder er:

  • Manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.)
  • Fejl i og manglende angivelse og betaling af skatte- og afgiftskrav som følge af bl.a.: 

    • Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag bl.a. hvor hvervgivere fejlagtigt betragter udenlandske lønmodtagere som selvstændige.
    • Manglende indeholdelse af arbejdsudlejeskat og fejl i beregningsgrundlaget.
    • Fejl og mangler i udenlandske virksomheders skattepligt til Danmark, herunder manglende registrering af den medfølgende indeholdelsespligt af A-skat og am-bidrag for deres ansatte.
    • Fejl og mangler i udenlandske virksomheders momspligt til Danmark.
    • Fejl og mangler i omvendt betalingspligt på moms (den danske virksomhed/kunde har pligt til at afregne den udenlandske virksomheds/underleverandørs salgsmoms over for Skattestyrelsen).
    • Fejl i udenlandske medarbejderes rejse- og befordringsfradrag/skattefrie rejse og- befordringsgodtgørelse.


Skattestyrelsen har derudover haft initiativer på en række fokusområder, herunder:

  • Tidlige vejlednings- og informationsindsatser på større offentlige og private bygge-/anlægsarbejder og ved behov, fulgt op af kontrol.
  • Dialog med transportbranchen.
  • Øget vejlednings- og kontrolindsats overfor arbejdsudlejeskat.
  • Udlejning og formidling af udenlandsk arbejdskraft fra danske vikar- og formidlingsbureauer.
  • Skattestyrelsen har styrket det interne samarbejde mellem kontrolindsatsen mod social dumping og den generelle kontrolindsats mod svig og skatteunddragelse.


Der gennemføres målrettede vejledningsinitiativer som supplement til kontrolindsatsen. Skattestyrelsen deltager også i internationalt samarbejde om bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet for udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker gennem initiativer, der er forankret hos EU-Kommissionen, samt ved initiativer der bilateralt forsøges udviklet med relevante lande.

Skattestyrelsens indsats mod menneskehandel er forankret i social dumping-indsatsen. Indsatsen foretages i et tæt myndighedssamarbejde med politiet og Center Mod Menneskehandel (CMM).

I 2023 er der i forlængelse af Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra den 30. marts 2023 etableret et tværgående indsatsteam, der skal sikre, at myndighedsindsatsen i højere grad har fokus på de grove og komplicerede sager.

Det tværgående indsatsteam skal styrke samarbejdet om at identificere nye kontrol- og tilsynsobjekter på tværs af landet, systematisk koordinere og følge op på fælles kontrolaktioner og anvende viden om udviklingen i arbejdslivskriminalitet, social dumping og brug af illegal arbejdskraft.

De tre myndigheder har i fællesskab udvalgt et antal sager til fælles behandling i regi af indsatsteamet og under hensyn til myndighedernes tavshedspligt og egne hjemler. Den politiske aftale om en styrket indsats mod social dumping fra maj 2024 afsat yderligere ca. 2 årsværk til Skattestyrelsens indsats, hvorfor der i 2024 er bevilliget ca. 6 årsværk til indsatsopgaven. 

Baggrund for indsatsen

Siden 2012 er der på finansloven ad flere omgange afsat midler til indsatsen mod social dumping. Den nuværende indsats mod social dumping følger af den politiske aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra marts 2023. Efter aftalen skal indsatsen videreføres og udvikles i perioden 2023-2026. Aftalen gælder frem til udgangen af 2026, hvorefter en del af midlerne afsættes varigt. Aftalepartierne er enige om i 2026 at drøfte arbejdsmiljøindsatsen fra 2027 og frem.

Samlede afsatte midler til den fælles myndighedsindsats fra 2019-2023 i mio. kr. (2023-pl)
  2019 2020 2021 2022 2023
I alt 80,1 124,7 132,4 132,4 139,1

Anm.: Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi, bortset fra de 9,1 mio. kr. i 2020, som politiet fik tildelt i forbindelse med FL20. Kilde: Skattestyrelsen

Den styrkede myndighedsindsats tager afsæt i en samarbejdsaftale mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet fra 2012, som opdateres årligt.

Ovenstående er resultat af afrapportering fra den fælles myndighedsindsats pr. 30. juni 2024.