Skriv ikke personlige oplysninger (fx dit cpr-nr.). Vi gemmer søgninger til statistik, så vi løbende kan forbedre søgefunktionen. Privatlivspolitik
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping
Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet har siden 2012 samarbejdet i en fælles myndighedsindsats. Indsatsens formål er at bekæmpe social dumping og sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler.
Der har siden 2012 været afsat midler til en fælles myndighedsindsats, der skal understøtte, at udenlandske virksomheder og arbejdstageres arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler for at undgå social dumping.
Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfører landsdækkende og regionale fællesaktioner på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft i relevante brancher, fx på byggepladser, landbrug, gartnerier, rengøring og restauranter.
På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og om de udenlandske medarbejdere skal betale skat i Danmark samt har arbejds- eller opholdstilladelse.
Ud over fællesaktionerne iværksætter myndighederne hver især aktiviteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, når der fx er anmeldelser om, at forholdene ikke er i orden. Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og underretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er mistanke om lovbrud på et af de andre myndigheders område.
Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen med udenlandske virksomheder er øget betydeligt over årene. Samarbejdet har samtidig medført, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet stadig bliver bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.
Her på siden kan du finde viden om Skattestyrelsens indsats. Du kan finde tilsvarende viden om Arbejdstilsynets og politiets resultater på deres hjemmesider:
Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet og dermed forebygge, at der sker konkurrenceforvridning for regelefterlevende virksomheder. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være stor. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med henblik på at sikre, at kontrol af de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Se de nyeste resultater her
Bevilling afsat til fælles myndighedsindsats for ordnede forhold i Skattestyrelsen (og tidligere SKAT), 2015-2028 i millioner kroner (2024-pl).
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
I alt
34,6
32,1
36,5
32,2
32,6
52,8
56,3
56,3
56,8
59,7
61,3
61,3
35,0
35,0
Anm.: Skatteforvaltningen har derudover inden for egen ramme i perioden 2015-2020 samt i 2023.2024 prioriteret midler til indsatsen. Kilde: Skattestyrelsen.
Ud over bevillingen på Finansloven for 2024 er der ifm. Aftale om en styrket indsats mod social dumping fra maj 2024 tilført midler til indsatsen. Det bemærkes også, at der ifm. Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra marts 2023 blev tilført midler til at gennemføre en indsats i et tværgående indsatsteam. Aftalen gælder frem til udgangen af 2026, hvorefter en del af midlerne afsættes varigt. Aftalepartierne er enige om i 2026 at drøfte arbejdsmiljøindsatsen fra 2027 og frem.
Skattestyrelsen har i 2023 anvendt 69 projektdeltagere (årsværk) til indsatsen, mens der i første halvår af 2024 har været tilknyttet 76 projektdeltagere.
Den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold i Skattestyrelsen har medarbejdere lokaliseret på seks skattecentre: Høje-Taastrup, Frederikssund, Næstved, Haderslev, Horsens og Viborg. Den landsdækkende fordeling af medarbejdere er med til at sikre ensartet vejledning og kontroltryk på tværs af landet under hensyn til koncentrationen af udenlandske virksomheder.
Skattestyrelsen har i perioden 2015 - den 30. juni 2024 foretaget 30.356 kontroller på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft. Heraf har 14.391 kontroller medført en regulering af skatteyder svarende til 47 pct. af de udtagne kontroller. Samlet har Skattestyrelsens kontroller givet et nettoprovenu på i alt 3.113 mio. kr. i perioden (se tabellen nedenfor).
Antal kontroller, træfprocent og nettoprovenu i projektet social dumping 2015 - den 30. juni 2024 (2024-niveau)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
30.06.2024
I alt
Antal kontroller
3.587
3.508
2.937
3.390
2.954
2.678
2.914
3.351
3.326
1.711
30.356
Antal træf
1.170
1.207
1.231
1.532
1.437
1.459
1.730
1.770
1.908
947
14.391
Træfprocent
32,6
34,4
41,9
45,2
48,7
54,5
59,4
52,8
57,4
55,4
47,4
Provenu
183
401
180
245
299
307
357
330
545
266
3.113
Anm.: Opgørelsesmetoden af antal kontroller og provenu, jf. tabel ovenfor, er ændret i 2015, hvorfor der ikke fremgår tal for tidligere år. Metoden, der er anvendt fra 2015, sikrer et ensartet grundlag for at sammenligne antal kontroller mv. på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. Tallene er opgjort pr. 30. juni 2024. Der kan være forskel ift. tidligere publiceret data, grundet fx efterregistreringer. Der kan desuden forekomme afrundingsdifferencer i tabellen.
Skattestyrelsen definerer en kontrol som kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én virksomhed/person (CVR-/CPR-nr.) i ét indkomstår. Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu.
Anm.: Det bemærkes, at provenu er opgjort i faste priser. Det skyldes, at der for at sammenligne provenu med tidligere år, er behov for at tage højde for udviklingen I BNP. Kilde: Skattestyrelsen.
Antallet af kontroller kan variere fra år til år. Det skyldes bl.a., at kontrollerne er påvirket af antallet af skatte- og afgiftsarter samt antallet af virksomheder/personer i de enkelte sager. Eksempelvis kan nogle få store sager med fastsættelse af skattepligt medføre et stort antal afsluttede kontroller i relation til virksomhedens tilknyttede lønmodtagere. Det ekstraordinært høje opkrævningsbeløb i 2023 kan bl.a. forklares ved, at der har været enkeltsager med store reguleringer, heraf én sag på knap 90 mio. kr. Det ekstraordinært høje opkrævningsbeløb i 2023 kan bl.a. forklares ved, at der har været enkeltsager med store reguleringer, heraf én sag på knap 90 mio. kr.
Skattestyrelsen har siden projektets start foretaget manuelle registreringer af antallet af virksomheder/personer, der er kontrolleret, tilknyttede brancher mv.
I opgørelserne indgår tal fra projektets start i 2012 og frem. I perioden 2012 - 30. juni 2024 er der afsluttet i alt 20.168 kontrolsager og foretaget regulering i 7.404 kontrolsager, jf. tabel nedenfor.
Antal kontrollerede fordelt på hovedbrancher, 2012 - den 30.06.2024
2012 - 2019
2020
2021
2022
2023
30.06.2024
I alt
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Kontroller
Træf
Bygge og anlæg
7.166
1.975
676
303
842
464
976
444
1.165
545
573
223
11.398
3.954
Service
2.595
700
303
97
196
87
209
82
174
58
121
71
3.598
1.095
Det grønne område
1.212
386
132
80
126
83
152
92
103
62
40
22
1.765
725
Øvrige
2.169
922
256
150
288
180
310
206
237
105
147
67
3.407
1.630
I alt
13.142
3.983
1.367
630
1.452
814
1.647
824
1.679
770
881
383
20.168
7.404
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én kontrolleret virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Antallet af sager stemmer dermed ikke overens med antallet af kontroller. Det bemærkes, at når der fx statueres arbejdsudleje, vil regulering alene påføres den danske hvervgiver, mens den udenlandske virksomhed ikke reguleres; antallet af sager med træf er derfor reelt højere end det anførte i tabellen. Antallet af sager med ændring til arbejdsudleje eller lønmodtagerforhold ses af tabel nedenfor. Kilde: Skattestyrelsen.
Kontrolindsatsen retter sig oftest mod både underleverandør og hvervgiver i en samhandelssituation (entreprise). De ændringer vi i den forbindelse foretager på grund af arbejdsudleje eller ansættelsesforhold registreres hos de danske hvervgivere, mens der ikke gennemføres ændringer overfor den udenlandske underleverandør. Det bevirker, at antallet af træf bliver færre, idet der kun registreres en regulering på den danske virksomhed.
Skattestyrelsen foretager i forbindelse med kontrollerne ofte både regulering af indkomst og moms mv. samt ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold. Det forekommer typisk i sager, der omhandler:
Virksomhedsejers, selskabers eller ansattes manglende registrering og/eller angivelse, herunder selvangivelse. Fx medfører udenlandske virksomheders aktiviteter jævnligt fastsættelse af fast driftssted i Danmark, hvilket ud over skatteansættelse af virksomhederne også medfører indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for alle deres ansatte.
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes derfor, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelseslignende forhold, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde A-skat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet som på grund af kontrakten har udenlandske ansatte beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entreprise. I disse tilfælde kontrolleres bl.a., om samarbejdsforholdet er omfattet af reglerne for arbejdsudlejebeskatning, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Yderligere specificering af Skattestyrelsens indsats mod social dumping, 2012 - 30.06.2024
2012-2019
2020
2021
2022
2023
30.06.2024
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
918
58
45
57
65
32
1.175
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje, antal sager
1.074
210
303
271
377
159
2.394
Ansvarssager, antal sager
648
123
142
171
107
57
1.248
Skattepligtsager, antal sager
1.150
245
300
320
245
84
2.344
Skattepligtssager, antal sager med regulering
967
225
267
293
220
70
2.042
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Kilde: Skattestyrelsen.
På fællesaktionerne har Skattestyrelsen ofte konstateret, at udenlandske virksomheder er underentreprenører til danske virksomheder, og at der er udenlandske arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte og underentreprenører.
Danmark figurerer derfor øverst på listen over de kontrollerede virksomheders og personers nationalitet, jf. nedenstående tabel. I første halvår af 2024 er der afsluttet sager på 34 forskellige nationaliteter. 3 pct. af disse sager er rettet mod udenlandske virksomheder eller personer, der er registreret i lande udenfor EU.
Afsluttede sager efter nationalitet, 2012-30.06.2024 (antal og procent)
2012-2019
2020
2021
2022
2023
30.06.2024
I alt
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Danmark
7.216
55
734
54
680
47
821
50
775
46
381
43
10.607
53
Polen
2.420
18
237
17
279
19
297
18
382
23
244
28
3.859
19
Litauen
560
4
52
4
28
2
59
4
88
5
59
7
846
4
Rumænien
460
3
39
3
61
4
133
8
75
4
17
2
785
4
Portugal
15
0
0
0
4
0
2
0
52
3
4
0
77
0
Tyskland
521
4
50
4
32
2
21
1
43
3
16
2
683
3
Storbritannien
245
2
62
5
14
1
24
2
42
2
5
1
392
2
Italien
213
2
2
0
3
0
7
0
36
2
9
1
270
1
Slovakiet
74
1
20
1
49
4
7
0
18
1
9
1
177
1
Letland
142
1
10
1
180
13
25
2
17
1
8
1
382
2
Nederlandene
120
1
3
0
3
0
52
3
12
1
8
1
198
1
Sverige
118
1
12
1
7
1
17
1
12
1
65
7
231
1
Spanien
57
0
38
3
4
0
21
1
11
1
7
1
138
1
Tyrkiet
49
0
0
0
3
0
7
0
10
1
4
0
73
0
Frankrig
23
0
0
0
5
0
2
0
10
1
0
0
40
0
Schweiz
12
0
1
0
0
0
0
0
9
1
1
0
23
0
Irland
123
1
3
0
3
0
42
3
2
0
2
0
175
1
Bulgarien
72
1
3
0
12
1
44
3
1
0
3
0
135
1
Tjekkiet
99
1
5
0
12
1
3
0
3
0
0
0
122
1
Øvrige
603
5
96
7
73
5
63
4
81
5
39
5
955
5
I alt
13.142
100
1.367
100
1.452
100
1.647
100
1.679
100
881
100
20.168
100
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Opgørelserne efter nationalitet er opgjort på afsluttede sager i året. Nationaliteter, der har en andel på 1 pct. i 2023 eller i alt over årene, er medtaget i tabellen. Oversigten er sorteret efter flest antal sager afsluttet i 2023. Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens erfaringer og fremtidige initiativer
Skattestyrelsen oplever en række udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsområdet. De typiske fejlkilder er:
Manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.)
Fejl i og manglende angivelse og betaling af skatte- og afgiftskrav som følge af bl.a.:
Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag bl.a. hvor hvervgivere fejlagtigt betragter udenlandske lønmodtagere som selvstændige.
Manglende indeholdelse af arbejdsudlejeskat og fejl i beregningsgrundlaget.
Fejl og mangler i udenlandske virksomheders skattepligt til Danmark, herunder manglende registrering af den medfølgende indeholdelsespligt af A-skat og am-bidrag for deres ansatte.
Fejl og mangler i udenlandske virksomheders momspligt til Danmark.
Fejl og mangler i omvendt betalingspligt på moms (den danske virksomhed/kunde har pligt til at afregne den udenlandske virksomheds/underleverandørs salgsmoms over for Skattestyrelsen).
Fejl i udenlandske medarbejderes rejse- og befordringsfradrag/skattefrie rejse og- befordringsgodtgørelse.
Skattestyrelsen har derudover haft initiativer på en række fokusområder, herunder:
Tidlige vejlednings- og informationsindsatser på større offentlige og private bygge-/anlægsarbejder og ved behov, fulgt op af kontrol.
Dialog med transportbranchen.
Øget vejlednings- og kontrolindsats overfor arbejdsudlejeskat.
Udlejning og formidling af udenlandsk arbejdskraft fra danske vikar- og formidlingsbureauer.
Skattestyrelsen har styrket det interne samarbejde mellem kontrolindsatsen mod social dumping og den generelle kontrolindsats mod svig og skatteunddragelse.
Der gennemføres målrettede vejledningsinitiativer som supplement til kontrolindsatsen. Skattestyrelsen deltager også i internationalt samarbejde om bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet for udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker gennem initiativer, der er forankret hos EU-Kommissionen, samt ved initiativer der bilateralt forsøges udviklet med relevante lande.
Skattestyrelsens indsats mod menneskehandel er forankret i social dumping-indsatsen. Indsatsen foretages i et tæt myndighedssamarbejde med politiet og Center Mod Menneskehandel (CMM).
I 2023 er der i forlængelse af Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra den 30. marts 2023 etableret et tværgående indsatsteam, der skal sikre, at myndighedsindsatsen i højere grad har fokus på de grove og komplicerede sager.
Det tværgående indsatsteam skal styrke samarbejdet om at identificere nye kontrol- og tilsynsobjekter på tværs af landet, systematisk koordinere og følge op på fælles kontrolaktioner og anvende viden om udviklingen i arbejdslivskriminalitet, social dumping og brug af illegal arbejdskraft.
De tre myndigheder har i fællesskab udvalgt et antal sager til fælles behandling i regi af indsatsteamet og under hensyn til myndighedernes tavshedspligt og egne hjemler. Den politiske aftale om en styrket indsats mod social dumping fra maj 2024 afsat yderligere ca. 2 årsværk til Skattestyrelsens indsats, hvorfor der i 2024 er bevilliget ca. 6 årsværk til indsatsopgaven.
Baggrund for indsatsen
Siden 2012 er der på finansloven ad flere omgange afsat midler til indsatsen mod social dumping. Den nuværende indsats mod social dumping følger af den politiske aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra marts 2023. Efter aftalen skal indsatsen videreføres og udvikles i perioden 2023-2026. Aftalen gælder frem til udgangen af 2026, hvorefter en del af midlerne afsættes varigt. Aftalepartierne er enige om i 2026 at drøfte arbejdsmiljøindsatsen fra 2027 og frem.
Samlede afsatte midler til den fælles myndighedsindsats fra 2019-2023 i mio. kr. (2023-pl)
2019
2020
2021
2022
2023
I alt
80,1
124,7
132,4
132,4
139,1
Anm.: Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi, bortset fra de 9,1 mio. kr. i 2020, som politiet fik tildelt i forbindelse med FL20. Kilde: Skattestyrelsen