Gå til indhold

Fremtiden for indsatsen mod social dumping

Selvom Skattestyrelsens indsats mod social dumping er blevet styrket betydeligt over de seneste år, og opdagelsesrisikoen er øget markant, arbejder Skattestyrelsen løbende på at udvikle indsatsen. Fremadrettet vil der være fokus på tre udviklingsområder.

  • Styrket myndigheds- og branchedialog

Skattestyrelsen er løbende i dialog med virksomheder, organisationer og myndigheder om at øge regelefterlevelsen i forhold til social dumping. Dialogen kan handle om udbredelse af kendskabet til indsatserne mod social dumping, fortolkning af reglerne for arbejdsudleje samt drøftelse af relevante regler. Samarbejdet med relevante myndigheder omhandler blandt andet vejledningstiltag og udveksling af kontroloplysninger.

  • Fremrykket vejledning

Skattestyrelsen arbejder løbende på at udvikle og forbedre vejlednings-indsatsen mod social dumping. Fx har Skattestyrelsen tidligere set positive effekter af at udsende kontrolvejledning om skattereglerne for arbejdsudleje til potentielle arbejdsgivere med udenlandsk arbejdskraft. Indsatsen var ressourcetung, blandt andet i forhold til at besvare efterfølgende henvendelser, men effekterne af initiativet var så positive, at udsendelsen af kontrolvejledningen genoptages. 

  • Rekruttering og kompetenceudvikling

Løbende tilgang af nye medarbejdere til indsatsen mod social dumping har vist, at indsatsens kompleksitet og dybe faglighed kræver en omfattende onboarding. Samtidig er der behov for løbende at udbygge kompetencer blandt erfarne medarbejdere. Derfor har Skattestyrelsen etableret et uddannelsesforløb om social dumping, en mentorordning og fokus på at sikre kompetente medarbejdere.