03-06-2024
Skattestyrelsens kontrol mod social dumping slår rekord
Skattestyrelsen, politiet og Arbejdstilsynet har i mere end ti år indgået i et fælles myndighedssamarbejde mod social dumping. Samarbejdet skal sikre, at alt arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler. Det sker gennem målrettede fællesaktioner mod brancher og virksomheder, hvor der vurderes at være risiko for fejl eller snyd.
På fællesaktionerne er det Skattestyrelsens opgave at kontrollere, om virksomheden overholder reglerne på skatte- og momsområdet og dermed forhindre konkurrenceforvridning for virksomheder, der overholder reglerne. Finder Skattestyrelsen fejl i virksomheders og arbejdstageres skatte- og momsregistrering, vil styrelsen efterfølgende sende en opkrævning.
I 2023 førte kontrolindsatsen til, at Skattestyrelsen udsendte opkrævninger for godt 507 mio. kr., jf. figur 1. Det svarer til en stigning på mere end 60 pct. sammenlignet med året forinden. Det ekstraordinært høje opkrævningsbeløb i 2023 kan bl.a. forklares ved, at der har været enkeltsager med store reguleringer, heraf én sag på knap 90 mio. kr.
Figur 1. Udsendte opkrævninger 2019-2023, mio. kr. (2023-niveau)
Anm.: Tallene er korrigeret for udviklingen i BNP (Økonomisk Redegørelse december 2023).
Kilde: Skattestyrelsen.
Mere end hver anden kontrol finder fejl eller snyd
Skattestyrelsen har i 2023 gennemført mere end 3.300 kontroller mod social dumping hos udenlandske og danske virksomheder med udenlandske arbejdstagere. Heraf fandt Skattestyrelsen fejl eller snyd i godt 1.900 af kontrollerne. Det betyder, at der blev foretaget en regulering i 57 pct. af kontrollerne, jf. figur 2.
I den fælles myndighedsindsats er der fokus på at kontrollere de brancher, hvor der erfaringsmæssigt er størst risiko for social dumping. Det gælder særligt byggebranchen, servicebranchen og det grønne område samt en række øvrige brancher såsom autoværksteder og ejendomsudlejning. Samtidig er der i den fælles myndighedsindsats fokus på, at der kontrolleres arbejdssteder fordelt over hele landet.
Figur 2. Antal kontroller og træfprocent, 2019-2023
Kilde: Skattestyrelsen
Vejledning og kontrol sikrer god start på Femern-projektet
Skattestyrelsen har siden 2021 haft fokus på at sikre ordnede forhold for de mange danske og udenlandske arbejdstagere, der arbejder på større anlægs-byggerier, fx den nye broforbindelse over Femern Bælt. Indsatsen indebærer både vejledningsopgaver i form af fx informationsmøder, men også konkret kontrol, så det sikres, at der betales korrekte skatter og afgifter.
I Rødbyhavn er der på baggrund af en aftale mellem regeringen og Femern A/S etableret et myndighedscenter, hvor Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Søfartsstyrelsen og politiet er til stede. Myndighedscentret anvendes til vejledningsopgaver og som mulig base ved kontrolopgaver.
Ved at være til stede lokalt får Skattestyrelsen god mulighed for at have en tæt dialog med både danske og udenlandske entreprenører og arbejdstagere. På den måde er Skattestyrelsen med til at sikre, at de mange udenlandske arbejdstagere bliver registreret korrekt fra begyndelsen.
Læs de nyeste tal om social dumping