20-12-2023

Fem ud af syv virksomheder kontrolleres for social dumping efter kontrolaktion i Trekantområdet
I den fælles myndighedsindsats mod social dumping arbejder Arbejdstilsynet, Politiet og Skattestyrelsen sammen ved landsdækkende kontrolaktioner, og 4. december gennemførtes den ottende og sidste aktion i år.
Ved kontrollerne i Trekantområdet blev syv virksomheder kontrolleret, og i fem af dem fandt Skattestyrelsens kontrolmedarbejdere tegn på social dumping – disse virksomheder kan derfor se frem til yderligere kontrol, hvor virksomheder f.eks. efterfølgende skal indlevere oplysninger, så Skattestyrelsen kan vurdere forholdene.
På landsplan kontrollerede de tre myndigheder i alt 61 virksomheder, hvor de 45 kan se frem til yderligere kontrol.
- Når vi skal kontrollere yderligere hos så stor en andel af de kontrollerede virksomheder - tre ud af fire – fortæller det mig, at der ligger er stort arbejde foran os. Vi ser særligt mange tilfælde, hvor man forsøger at undgå korrekt beskatning ved at registrere sig som selvstændig, selvom man reelt er lønmodtager eller eksempler på entrepriser, hvor der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.
Kontroller igen i 2024
I løbet af årets otte landsdækkende kontrolaktioner har Skattestyrelsen sammen med Politiet og Arbejdstilsynet besøgt i alt 251 adresser over hele landet. Alene Skattestyrelsen har på adresserne undersøgt i alt 437 virksomheder – i 310 af dem var der tegn på social dumping. Ikke alle kontrolsager er afsluttede, og det er endnu for tidligt at gøre endelig status over resultaterne af kontrollerne.
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping fortsætter med uændret styrke i 2024, hvor der ligesom i år på nuværende tidspunkt forventes planlagt otte landsdækkende kontrolaktioner.
- Erfaringerne fra i år viser, at der fortsat er arbejde at gøre, og det vil vi selvfølgelig fortsætte med i det nye år i samarbejde med både politi og Arbejdstilsynet. Øvelsen fremover handler om at blive endnu bedre til at udsøge de potentielle problemer på forhånd, så vi bruger kræfterne bedst muligt, siger Ernst O. Nielsen.
Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; Borgere og virksomheder, tlf.: 7222 1818
Den fælles myndighedsindsats mod social dumping
Skattestyrelsen har siden 2012 indgået i en fælles myndighedsindsats mod social dumping sammen med Arbejdstilsynet og politiet. Formålet er at sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og følger den danske lovgivning samt forebygger konkurrenceforvridning blandt virksomheder, der anvender udenlandske underleverandører og ansatte. Det sker gennem målrettede fælles kontrolaktioner mod brancher og virksomheder, hvor der vurderes at være risiko for svindel fx på byggepladser, restauranter, gartnerier, rengøring og i landbruget. Som led i indsatsen gennemfører de tre myndigheder en række fælles kontrolaktioner.
Skattestyrelsens rolle i myndighedssamarbejdet er at kontrollere, om udenlandske virksomheder og arbejdstagere er registreret korrekt i forhold til moms og skat, samt om moms og skat er angivet og betalt korrekt.
I 2022 gennemførte Skattestyrelsen 3.343 kontroller og på baggrund af kontrollerne, blev der samlet opkrævet godt 300 mio. kr.
Læs mere om Skattestyrelsen indsats mod social dumping på sktst.dk/socialdumping