Gå til indhold

Digitale stopklodser forhindrer selvstændiges fejl og snyd med fradrag og har stoppet udbetalinger for 100 mio. kr.

Skattestyrelsens digitale stopklodser har siden 2020 hjulpet selvstændigt erhvervsdrivende med at selvangive korrekt og forhindret forkerte indtastninger i knap 1.500 sager.

Selvstændigt erhvervsdrivende har mulighed for at trække udgifter til fx kørsel, vareindkøb og forsikringer fra i skat. Men det er virksomheden selv, der står for indberetningen – og dette fører ofte til fejl.

Derfor anvender Skattestyrelsen digitale værn – også kaldet digitale stopklodser - som identificerer usædvanlige indberetninger og tager sagerne ud til manuel skattekontrol. Det kan være, hvor de erhvervsdrivende har anmodet om uforholdsvis høje fradrag eller indberetninger, hvor der er åbenlyse fejl.

Siden 2020 har de digitale værn på selvstændigt erhvervsdrivendes årsopgørelser ført til, at knap 2.000 sager er udtaget til manuel kontrol, og Skattestyrelsen har gennemførte ændringer i knap 1.500 kontrolsager. De digitale værn har samlet stoppet uberettigede udbetalinger for ca. 100 mio. kr.

- Vi ved, at det kan være en udfordring at navigere i skattereglerne som selvstændig. Langt de fleste vil gerne følge reglerne, så vores mål er at gøre det lettere for dem, og samtidig skærpe kontrollen med dem, der forsøger at snyde, siger underdirektør i Skattestyrelsen, Preben Buchholtz Hansen.

Alene i 2024 stoppede Skattestyrelsen fejl i mere end otte ud af ti sager og forhindrede snyd for 21 mio. kr.

- Vi arbejder hele tiden på at udvikle vores kontrol, og de digitale stopklodser er i dag et vigtigt redskab i indsatsen, der skal sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter. Når vi i 2024 rammer rigtigt i 83 pct. af kontrollerne, er det et tegn på, at vores indsats virker – og at vi bruger ressourcerne bedst muligt, siger Preben Buchholtz Hansen.

Læs mere i publikationen: Digitale stopklodser stopper fejl og snyd med fradrag hos erhvervsdrivende

Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; Borgere og virksomheder, tlf.: 7222 1818

Faktaboks

Hvis der er uoverensstemmelse mellem de oplysninger, som en virksomhed sender ind, og de oplysninger, som Skattestyrelsen er bekendte med, vil stopklodserne registrere dette og udtage årsopgørelse til manuel kontrol. Ved udtagelse til manuel kontrol får virksomheden mulighed for at bidrage med relevant dokumentation og forklare situationen. På baggrund af denne information vil sagsbehandleren rette i årsopgørelsen, hvis den viser sig at være forkert.