30-06-2025
Indsatsen mod social dumping slår rekord i 2024
Politiet, Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen har siden 2012 indgået i et fælles myndighedssamarbejde mod social dumping. Gennem målrettede fællesaktioner mod brancher og virksomheder, hvor der vurderes at være høj risiko for fejl eller snyd, kontrollerer myndighederne, om arbejdet foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler.
I de fælles aktioner er det Skattestyrelsens opgave at kontrollere, om virksomheden overholder reglerne på skatte- og momsområdet. Kontrolindsatsen har dermed også til formål at forhindre konkurrenceforvridning for de virksomheder, der overholder reglerne. Hvis Skattestyrelsen finder fejl i virksomhedernes og arbejdstageres skatte- og momsregistrering, vil styrelsen efterfølgende udsende en opkrævning og følge op på, at der bliver angivet korrekt fremover.
Siden 2020 har den fælles myndighedsindsats ført til udsendte opkrævninger for over 2 mia. kr. Alene i 2024 har indsatsen ført til udsendte skatteopkrævninger for rekordhøje 548 mio. kr., jf. figur 1.
Figur 1. Udsendte opkrævninger 2020-2024, mio. kr. (2024-niveau)

Det rekordhøje resultat i 2024 skyldes, at styrelsen har afsluttet flere sager med store reguleringer. Alene de fem største sager i 2024 førte til, at Skattestyrelsen udsendte opkrævninger for ca. 140 mio. kr.
Mere end hver anden kontrol fører til regulering
I 2024 har Skattestyrelsen gennemført mere end 3.000 kontroller mod social dumping hos udenlandske og danske virksomheder. I 55 pct. af kontrollerne har Skattestyrelsen fundet fejl eller snyd, som har ført til en efterfølgende regulering i virksomhedens eller arbejdstagerens skatteangivelse, jf. figur 2.
I 2024 var antallet af kontroller mindre end i 2023, jf. figur 2. De færre kontroller i 2024 skyldes blandt andet, at Skattestyrelsens kontrolindsats har gennemgået flere større og væsentlige sager, der tilsvarende har haft længere sagsbehandlingstid.
Figur 2. Antal kontroller og træfprocent, 2020-2024

Fælles indsatsteam til de komplicerede sager
I den politiske aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra marts 2023 blev det besluttet at etablere et tværgående indsatsteam til håndtering af særligt komplicerede og/eller grove sager, hvor personkredsen gentagne gange bryder reglerne.
Indsatsen koordineres mellem Arbejdstilsynet, politiet og Skattestyrelsen og blev igangsat i efteråret 2023. Kontrolindsatsen fokuserer primært på udenlandske og danske virksomheder, der anvender udenlandsk arbejdskraft. Indsatsen har desuden særlig opmærksomhed på personer, der stifter nye selskaber og anvendelsen af stråmænd. Indsatsen har i 2024 resulteret i 11 kontroller, hvor der var træf i alle, og ført til udsendte opkrævninger for 8,3 mio. kr.
Indsatsteamet har ved udgangen af 2024 yderligere 12 sager under igangværende sagsbehandling og laver desuden løbende opfølgning på de virksomheder og ejere, som indsatsteamet tidligere har kontrolleret.