Svigsforum
Kommissorium
1. Formål
Svigsforums overordnede formål er at medvirke til at forebygge og imødegå systematisk og kompleks skatte- og afgiftssvig i Danmark, samt omgåelse af skatter og afgifter ved international økonomisk aktivitet og sikring af, at udenlandske borgere og virksomheder ikke bruger Danmark til at omgå skat i udlandet. Afgrænsningen skal ses i lyset af, at der allerede findes en række andre kontaktudvalg/fora, fx Skattekontaktudvalget og Finans-kontaktudvalget, som faciliteres af fagområdet Jura i Skattestyrelsen og som har til formål at drøfte emner og problematikker af mere generel karakter.
Svigsforum virker gennem videndeling om og drøftelser af generelle trends og tendenser på svigsområdet. Herudover vil Svigsforum kunne drøfte forslag til tiltag af mere strukturel karakter, som vil kunne styrke bekæmpelsen af svig i og uden for Skatteforvaltningen med henblik på, at eventuelle forslag bringes i spil i relevante fora og på rette niveau.
Svigsforum behandler og drøfter ikke konkrete sager eller sagskomplekser.
2. Sammensætning
Svigsforum består af repræsentanter for interesse- og rådgiverorganisationer og medlemmer af Skatteforvaltningen og øvrige myndigheder på direktør- og underdirektør- eller tilsvarende niveau.
Underdirektøren for Center for Hvidvask, Særlig Kontrol i Skattestyrelsen er formand for Svigsforum.
Interesse- og rådgiverorganisationerne har hvert to medlemmer af Svigsforum. Disse udpeges af organisationerne som giver Særlig Kontrol, Skattestyrelsen besked. Fra Skattestyrelsen deltager endvidere underdirektøren for Center for Skatteøkonomisk Kriminalitet, underdirektøren for Center for Skattely og underdirektøren for Center for Analyse og Styring. Skatteforvaltningens øvrige faste medlemmer udpeges af den pågældende styrelses direktion eller direktør for det relevante fagområde i den enkelte styrelse. Udtræder et medlem af Svigsforum, udpeges der et nyt medlem.
Deltagerkredsen kan løbende udvides efter behov.
Svigsforum v. formanden kan beslutte at relevante ledere og medarbejdere eller eksterne parter deltager ad hoc i Svigsforum afhængigt af de aktuelle sagsordensemner.
3. Mødefrekvens og referat
Svigsforum mødes som udgangspunkt 3 gange årligt.
Skattestyrelsen, Særlig Kontrol, ledelsessekretariatet, udarbejder referat fra møderne i Svigsforum. Det godkendte referat offentliggøres på medlemmernes hjemmesider.
Udkast til referat sendes i høring hos interne medlemmer og forelægges formanden eller dennes
stedfortræder til foreløbig godkendelse, inden referatet sendes i ekstern høring. Mindre rettelser til formuleringer m.v. forelægges ikke formanden til godkendelse, men hvis eksterne medlemmer har større rettelser til referatet, skal det godkendes af formanden, inden referatet offentliggøres.
Det tilstræbes, at referatet fra møderne offentliggøres senest to uger efter mødets afholdelse.
4. Opgaver – arbejdsform
Medlemmerne af Svigsforum er forpligtede til at deltage aktivt i forummets arbejde, dels ved aktivt at medvirke til den tværgående videndeling, herunder ved at byde ind med forslag til dagsordensemner og/eller dagsordenspunkter og dels ved aktivt at tage del i drøftelser på møderne.
Indmelding af forslag til dagsordenspunkter skal sendes til Ledelsessekretariatet Særlig Kontrol, Skattestyrelsen på HovedpostkasseSaerligKontrol@Sktst.dk senest 3 uger inden mødeafholdelse. Skriftligt mødemateriale udsendes samlet senest en uge inden mødeafholdelse – medmindre andet er aftalt. Alt materiale fremsendes elektronisk.
Svigsforum sekretariatsbetjenes af Ledelsessekretariatet Særlig Kontrol, Skattestyrelsen.
Senest redigeret: 25. september 2024