31-01-2024
Skattestyrelsens chatrobot er blevet populær: Håndterede 266.000 borgerhenvendelser alene sidste år
I marts 2021 introducerede Skattestyrelsen sin chatbot til borgerne, og på mindre end to år er den blevet en benyttet sparringspartner til mange spørgsmål om skat. Chatbotten er en del af styrelsens overordnede fokus på at automatisere og digitalisere skattevæsenet, der hvor det kan hjælpe og give værdi for borgerne.
Nye tal fra Skattestyrelsen viser, at alene i 2023 har der været 266.000 borgerhenvendelser til chatbotten, sammenlignet med 163.000 henvendelser i 2022 og 37.000 henvendelser i opstartsåret 2021.
- Chatbotten bliver mere og mere populær, og det er dejligt at se, at så mange danskere nu er opmærksomme på den og har mod på at stille den et skattespørgsmål. Det kan især skyldes nemheden: Der er aldrig kø, og chatbotten tager altid imod spørgsmål, fx i weekenden, en sen aftenstund, ja sågår nytårsaften, siger Søren Bork Hansen, underdirektør i Skattestyrelsen.
Han hæfter sig ved, at fra 2022 til 2023 er antallet af henvendelser til chatbotten steget med hele 63 procent.
Chatbotten findes på forsiden af skat.dk, hvor den ligger i nederste højre hjørne med teksten ”Chat med os”. Hvis chatbotten ikke kan svare på alt, vil borgeren inden for almindelig åbningstid få fat i en vejleder på livechatten, som giver den sidste hjælp. Chatbotten kan også sende et direkte telefonnummer til den afdeling, som kan svare på borgerens konkrete spørgsmål, ligesom chatbotten er kodet til at sende links til gode vejledningstekster og videoer på skat.dk.
- Det er vigtigt, at chatbotten ikke står alene. Man skal altid føle, at man bliver hjulpet til bunds, når man henvender sig til os. Men vi skabte chatbotten, fordi vi så et behov i en moderne verden, hvor danskerne gerne vil have hurtig hjælp, også uden for de almindelige åbningstider, fortæller Søren Bork Hansen.
Mange spørgsmål om forskudsopgørelsen 2024
Da forskudsopgørelsen 2024 åbnede den 14. november 2023, var det tydeligt, at chatbotten blev meget besøgt på kort tid. Skattestyrelsen kunne konstatere næsten en fordobling i antallet af henvendelser til chatbotten omkring åbningen af forskudsopgørelsen 2024, siger Søren Bork Hansen:
- Borgerne har spurgt ind til især kørselsfradrag, rentefradrag, ændringer i deres løn - og så stillet spørgsmål til boligejernes grundskyld, som er ny på forskudsopgørelsen 2024.
Ca. 7.100 gange skrev borgerne til chatbotten i åbningsdagene omkring forskudsopgørelsen 2024. Året inden var tallet ca. 3.700 chatbot-henvendelser.
- Borgerne er nysgerrige. De stiller også generelle spørgsmål om forskudsopgørelsen, og det er alt sammen noget, chatbotten godt kan svare på. Det kan være, man skriver et spørgsmål som: ”Hvornår kan jeg rette min forskudsopgørelse?”, eller ”Hvorfor falder mit månedsfradrag i 2024?”. Disse spørgsmål har chatbotten gode bud på, siger Søren Bork Hansen.
Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; Borgere og virksomheder, tlf.: 7222 1818
FAKTA OM CHATBOTTEN
-
Man finder chatbotten i nederste højre hjørne på skat.dk under ”Chat med os”.
-
Chatbotten er åben 24/7, der er aldrig kø, og den svarer hurtigt.
-
Man kan spørge chatbotten om alt indenfor skat. Skattestyrelsen udvikler hele tiden, hvad den kan og skal kunne svare på.
-
Chatbottens sproggenkendelse er bygget på AI-teknologi (kunstig intelligens). Chatbotten svarer bedst på simple spørgsmål, omvendt giver den det bedste svar, hvis borgeren skriver konteksten til spørgsmålet.
-
Chatbotten kan godt stille spørgsmål til borgeren, hvis den mangler oplysninger for at kunne hjælpe borgeren.
-
Borgernes tilfredshed med Skattestyrelsens chatfunktioner, der tæller både chatbot og livechat, er steget fra 4,2 til 4,4 på en skala, hvor 5 er højeste score.