20-06-2023
Skattestyrelsen kan med oplysninger fra digitale betalingstjenester styrke kontrollen af sort økonomi
Skattestyrelsen har krav på mange forskelligartede oplysninger, som virksomheder skal indberette, men nogle oplysninger kan Skattestyrelsen kun få adgang til ved at ansøge om en tidsbegrænset tilladelse fra Skatterådet.
På seneste møde imødekom Skatterådet derfor en ansøgning om, at Skattestyrelsen indhenter oplysninger om digitale pengeoverførsler via digitale betalingstjenester. Det er fjerde gang, at Skatterådet giver den tilladelse.
- Pengestrømme i forbindelse med køb og salg af varer og tjenesteydelser mellem virksomheder såvel som private er steget meget kraftigt i løbet af de seneste år. Dette medfører en øget risiko for betaling for sort arbejde og sort økonomi, når virksomheder og borgere kan skjule omsætning via pengeoverførselstjenester. Derfor er det vigtigt, at Skattestyrelsen får adgang til sådanne data, så der kan laves kontrol med området, så det er et felt, vi har fokus på, udtaler Preben Buchholtz, der er underdirektør i Skattestyrelsen.
- Kreativiteten kan være stor, når visse virksomheder forsøger at få deres indtægter til at flyve under Skattestyrelsens radar. Det, vi leder efter i disse oplysninger, er f.eks. betalinger til selvstændige erhvervsdrivende, der er kamufleret som pengeoverførsler mellem private personer, og vi er gennem årene blevet ganske gode til at finde de overførsler, hvor der skattemæssigt er noget at komme efter. I de skattesager, vi har startet på baggrund af oplysningerne, har vi i gennemsnit sendt regninger for godt 62.000 kr. i ubetalt moms eller skat pr. sag, fortsætter Preben Buchholtz.
De tre tidligere tilladelser fra Skatterådet dækkede for årene 2017 og frem til 2021. Den nye tilladelse omfatter oplysninger for hele 2022.
Breve med kontant gevinst
Oplysningerne bruges ikke kun til kontrolsager, hvor Skattestyrelsen via oplysninger om digitale pengeoverførsler sætter luppen på virksomheders og borgeres økonomi for at finde moms eller skat, der ikke er betalt. Oplysningerne kan også bruges til at finde borgere, som med en kommunikationsindsats kan motiveres til selv at få angivet korrekt på deres årsopgørelse.
- Efter analyser af de data, vi modtog for indkomståret 2020, sendte vi breve ud til en større gruppe borgere og virksomheder, som vi opfordrede til at gå deres årsopgørelse igennem én gang til, så de var helt sikre på, at de havde fået det hele med. Det var der en stor del af dem, der ikke havde, og de fik efterfølgende rettet deres årsopgørelser fra 2020 med næsten 11 mio. kr. – det betyder en samlet ekstra skattebetaling på ca. 4,3 mio. kr. alene på baggrund af en brevudsending, forklarer Preben Buchholtz.
Skattestyrelsen kan på grund af styrelsens tavshedspligt ikke oplyse, hvilke digitale betalingstjenester, styrelsen har bedt om oplysninger fra.
Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; Borgere og virksomheder, tlf.: 7222 1818