06-02-2020
Skattemyndighederne beder aldrig borgerne om fortrolige personoplysninger i telefonen
To 21-årige mænd er blevet varetægtsfængslet i foreløbig 27 dage efter et grundlovsforhør i Københavns Byret. Mændene er sigtet for en lang række bedrageriforhold, fordi de over for forskellige borgere har udgivet sig for at være fra Skattestyrelsen.
I telefonsamtaler har de pågældende forklaret, at borgerne skulle have penge tilbage i skat, og på den måde er det lykkedes mændene at franarre personlige oplysninger som fx NemID og kodeord fra borgerne.
- Det er glædeligt, at politiet har anholdt de pågældende. Det sker desværre af og til, at nogen udgiver sig for at være fra Skattestyrelsen, banker eller andre offentlige myndigheder for at begå bedrageri. Derfor er det vigtigt for mig at understrege, at vi aldrig beder om fortrolige person- og bankoplysninger i telefonen, siger underdirektør og stabschef i Skattestyrelsen Esben Haugland.
Skattestyrelsen kontakter i visse tilfælde borgere pr. telefon, men styrelsen vil aldrig bede om, at borgeren oplyser fortrolige personlige oplysninger som CPR-nummer, bank- og betalingskortoplysninger eller udleverer information fra NemId. Og har en borger fx overskydende skat, der skal udbetales, sker udbetalingen automatisk til borgernes NemKonto.
Læs Skattestyrelsens gode råd om, hvordan man håndterer falske mails, SMSer og opringninger: skat.dk/falskemails.
Skattestyrelsen
Skattestyrelsen blev etableret den 1. juli 2018, da SKAT blev lukket og erstattet af syv nye styrelser. Ved omtale, der vedrører perioden efter 1. juli 2018, vil det være faktuelt forkert at omtale Skattestyrelsen som SKAT. Læs mere om de syv nye styrelser på fra1til7.dk.
Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; borgere, tlf.: 7222 1818