Gå til indhold

11 ledige stillinger med mulighed for uddannelse i Viborg og Skive

Skattestyrelsen starter et pilotprojekt i Viborg og Skive, hvor dagligdagen for 11 nye medarbejdere skal bestå af en blanding af teori og praksis indtil de efter 2½ år opnår en diplomuddannelse i skat. Projektet skal sikre, at Skattestyrelsens nyansatte medarbejdere har de rette faglige kompetencer.

Skattestyrelsen opretter som et pilotprojekt et nyt uddannelses- og udviklingsforløb for i alt 11 nye medarbejdere, der samtidigt med et fast job i Skattestyrelsen gennemfører en diplomuddannelse i skat. Pilotprojektet gennemføres ved Skattecentrene i Viborg og i Skive.

- I disse år styrker vi skattekontrollen med 1.000 nye medarbejdere. En række af de kompetencer, som vi får brug for, er specialiserede. Derfor investerer vi nu i 11 medarbejdere, som på sigt bliver kernemedarbejdere gennem et struktureret uddannelses- og udviklingsforløb, hvor de samtidigt med jobbet i Skattestyrelsen gennemfører en diplomuddannelse i skat, siger Preben Buchholtz, der er underdirektør i Skattestyrelsen.

De 11 nye medarbejdere bliver fastansat og tilknyttet skattecentret i enten Skive eller Viborg, hvor de sideløbende med deres uddannelser indgår i den daglige opgaveløsning. Den teoretiske del af uddannelses- og udviklingsforløbet foregår en enkelt dag om ugen på VIA University College. Uddannelsen varer 2½ år, og medarbejderne vil efter endt uddannelse opnå en diplomuddannelse i skat.

- Medarbejderne vil komme til at arbejde med kontrol og sagsbehandling over for små og mellemstore virksomheder. Mere konkret vil det bl.a. sige kontrol af sort økonomi, social dumping, afgifter, erhvervsbeskatning eller selskabsskat. Arbejdsopgaverne tilpasser vi løbende, efter hvor medarbejderne er i uddannelsesforløbet, så teori og praksis går hånd i hånd, forklarer Preben Buchholtz.

Medarbejderne, som Skattestyrelsen søger, har typisk en akademiuddannelse, videregående voksenuddannelse eller relevant erhvervserfaring og har arbejdet med skat, moms eller afgifter i mindst 1½ år.

- Uddannelses- og udviklingsforløbet er ren win-win. De nye medarbejdere bliver dels en del af et fast uddannelsesfællesskab, som de følges med gennem 2½ år. Og dels er de hver især sikret en skatte- og revisionsfaglig uddannelse, som de senere kan bygge videre på. Og som arbejdsgiver sikrer vi, at vi også fremadrettet har medarbejdere med de rette faglige kompetencer, forklarer Preben Buchholtz.

Skattestyrelsen vil efter projektet vurdere, om lignende uddannelses- og udviklingsforløb skal oprettes i andre dele af landet.

Der er ansøgningsfrist til stillingerne den 11. oktober 2021, og det er muligt i forbindelse med ansøgning at angive, om ansættelsen skal ske i enten Viborg eller Skive.

Bemandingen af skattecenteret i Viborg sker med afsæt i en aftale, som i foråret blev indgået af alle Folketingets partier om en styrkelse af skattekontrollen. De 11 medarbejdere er en del af de i alt 250 nye medarbejdere, der som led i aftalen tilføres til kontrolområdet i år.

Læs Aftale om styrket skattekontrol – etape 2

Læs stillingsopslaget

Yderligere oplysninger: Journalister tlf.: 7237 0900; Borgere og virksomheder tlf.: 7222 1818.